Analysis of environmental perception of a group of students with special educational needs
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Environmental education
Special education
Ecological consciousness

How to Cite

SILVA, . L. da; DINIZ, . M.; PEDROSO-DE-MORAES, . Analysis of environmental perception of a group of students with special educational needs. Revista Científica da FHO/Uniararas, Araras, SP, v. 2, n. 1, p. 1–9, 2023. DOI: 10.55660/revfho.v2i1.107. Disponível em: https://ojs.fho.edu.br:8481/revfho/article/view/107. Acesso em: 9 oct. 2024.

Abstract

Environmental issues have been discussed intensively and the education has become an influential instrument for the awakening of the ecological consciousness. However, it is necessary that the practice reaches everyone, including the students with special educational needs. This study aimed to analyze a key proposal of the environmental education in one institution that assists students with special educational needs, looking sensitize, mobilize and engage the students in the needs of environmental conservation, spreading ecological citizenship. Through a qualitative research, many activities related to the environment were developed over a period of four months for a group of 11 students, using different instruments for a data collection, based on action research. From the reading of the material collected, it was found that the awareness of the students was present in actions reported by teachers, management, parents and during the activities where students showed in many times critical thoughts. However, the group demonstrated behaviors and differents levels of awareness about the thematic, which reinforces the need of intensify works in Environmental Education for the training and inclusion of students with special educational needs.

https://doi.org/10.55660/revfho.v2i1.107
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, M. P. Q.; OLIVEIRA, C. I. Educação ambiental: importância da atuação efetiva da escola e do desenvolvimento de programas nesta área. Revista eletrônica do mestrado em Educação Ambiental. v. 18, jan./jul. 2007. Disponível em: http://www.seer.furg.br/remea/article/view/3309/1969. Acesso em: 30 maio 2014.

BRASIL. Declaração de Salamanca e linhas de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: Ministério da Justiça/CORDE, 1994.

CAPRA, F. O ponto de mutação. São Paulo: Cultrix, 1982.

CANZIANI, M. L. B. Educação Especial: visão sobre um processo dinâmico e integrado. Curitiba: Educa, 1985.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e práticas. 5. ed. São Paulo: Gaia, 1998.

DUTRA, M. R. O. Professores e Educação Ambiental: uma relação produtiva. 2005. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2005.

GUTIÉRREZ, F.; PRADO, C. Ecopedagogia e cidadania planetária. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

KIRK, S. A.; GALLAGHER, J. J. Educação da criança excepcional. Tradução Marílea Zanella Snvicente. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer? 2. ed. São Paulo: Moderna, 2006.

MARQUES, E. S. et al. Educação Ambiental para crianças que apresentam necessidades educacionais especiais: Síndrome de Down que participam da educação inclusiva. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOCIEDADE INCLUSIVA PUC MINAS, 4., Betim, MG. Trabalho apresentado oralmente, out. 2006.

MENDONÇA, R. Como cuidar do seu meio ambiente. 2. ed. São Paulo: Bei, 2004.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Educação inclusiva: atendimento educacional especializado para a deficiência mental. Brasília: MEC/SEESP, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/defmental.pdf. Acesso em: 30 maio 2014.

MOREIRA, M. A. Pesquisa em ensino: O vê epistemológico de Gowin. São Paulo: EPU, 1990.

OLIVEIRA, L. F. C. Uma análise das intervenções em educação ambiental numa instituição de alunos com necessidades educativas especiais. 2007. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação – FE, São Paulo, 2007.

PASQUALETTO, A.; MELO, E. L. Trilha sensitiva no memorial do cerrado da Universidade Católica de Goiás. Revista eletrônica do mestrado em Educação Ambiental. v. 18, jan./jul. 2007. Disponível em: http://www.seer.furg.br/remea/article/view/3308/1968. Acesso em: 30 maio 2014.

SATO, M. Educação Ambiental. São Carlos: Rima, 2003.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 10. ed. São Paulo: Autores Associados, 2000.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Luciano Luiz da Silva; Edna Maria Diniz; Cristiano Pedroso-de-Moraes

Downloads

Download data is not yet available.