Inclusive education from a case of hemiparesis
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Inclusion
Inclusive education
Hemiparesis

How to Cite

VIEIRA, . A. da S. Inclusive education from a case of hemiparesis. Revista Científica da FHO/Uniararas, Araras, SP, v. 2, n. 1, p. 58–66, 2023. DOI: 10.55660/revfho.v2i1.122. Disponível em: https://ojs.fho.edu.br:8481/revfho/article/view/122. Acesso em: 22 nov. 2024.

Abstract

The theme has elapsed inclusion of much controversy in the Brazilian educational system due to the complexity of factors to be analyzed for its implementation. Within this context, seeking to understand this reality and finding this challenge in the field of professional activity in which a student present with hemiparesis, this study sought to answer the following research problem. “As the process of inclusion of a student with Hemiparesis occurs in a school of vocational technical course of FAETEC public schools in the city of Duque de Caxias”. This research aims to analyze the school inclusion of this student, being delimited as part of investigation into school environment. Strategies for data collection methodology for qualitative approach were used, and, to obtain data, research will use the techniques of observation, interview and document analysis. Data analysis was supported by authors such
as, Carvalho (2003), Correia (1999) and Faccion (2005). Such contributions were important for the inclusive process, considering its limitations and possibilities. The results showed that the inclusion of this student is idealized by the school, but its realization depends on a redefinition of the school system and, especially, in the context of school inclusion. The main factor of this research is not merely to present a critique of the inclusion model studied, but provide subsidies that contribute to strengthen its effectiveness in the school environment.

https://doi.org/10.55660/revfho.v2i1.122
PDF (Português (Brasil))

References

BEYER, O. H. Inclusão e Avaliação na Escola: de Alunos com Necessidades Educacionais Especiais. Porto Alegre: Mediação, 2005.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 5 de outubro de 1988. Diário Oficial da União, Senado, Brasília, DF, 5 out. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 23 maio 2008.

BRASIL. Decreto n. 1.320 de 24 de janeiro de 1891. In: Coleção de Leis do Brasil, v. 3, 31 jan. 1891. Disponível em: http://legis.senado.gov.br/legislacao/ListaTextoIntegral.action?id=50035&norma=65822. Acesso em: 12 jun. 2014.

BRASIL. Decreto n. 1.428, de 12 de setembro de 1854. In: Coleção de Leis do Império do Brasil, Rio de Janeiro, v. 1, 1854. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1824-1899/decreto-1428-12-setembro-1854-508506-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 12 jun. 2014.

BRASIL. Decreto n. 3.298, de 20 de dezembro de 1999. Diário Oficial da União, Ministério da Justiça, Brasília, DF, 21 dez. 1999. p. 10. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3298.htm. Acesso em: 12 jun. 2014.

BRASIL. Lei n. 3.198, de 6 de julho de 1957. Diário Oficial da União, 8 jul. 1957. p. 17.077. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1950-1959/lei-3198-6-julho-1957-354795-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 12 jun. 2014.

BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Evolução de Educação Especial no Brasil. Dados do Censo Escolar, MEC/INEP: 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/brasil.pdf. Acesso em: 12 jun. 2014.

CAPE – Centro de Apoio Pedagógico Especializado. República: século XX. [s/d]. Disponível em: http://cape.edunet.sp.gov.br/cape_arquivos/Brasil/impressao/brasil_republica_XXImp.asp. Acesso em: 12 jun. 2014.

CARVALHO, R. E. Removendo Barreiras para Aprendizagem. Educação Inclusiva. 3. ed. Porto Alegre: Mediação, 2003.

CNE/CEB – Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Resolução n. 2, de 11 de setembro de 2001. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 14 set. 2001. Seção IE, p. 39-40. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf. Acesso em: 12 jun. 2014.

CORREIA, L. de M. Alunos Com Necessidades Educativas Especiais nas Classes Regulares. Porto: Porto Editora, 1999. (Coleção Educação especial, v. 1).

DECLARAÇÃO DE SALAMANCA. Salamanca, Espanha, 10 de junho de 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 20 set. 2008.

FACCION, J. R. Inclusão Escolar e as suas Implicações. Curitiba: IBPEX, 2005.

GUEBERT, M. C. C. Inclusão: uma realidade em discussão. 2. ed. Curitiba: IBPEX, 2007.

LOPES, K. R; MENDES R. P.; FARIA, V. L. B.(ORGS). Programa de Formação Inicial para Professores na Educação Infantil. Brasília: MEC, 2005. (Coleção Pró Infantil)

MANTOAN, M. T. E. Contribuições da pesquisa e desenvolvimento de aplicações para o ensino inclusivo de deficientes mentais. In: MANTOAN, M. T. E. (Org.). A integração de pessoas com deficiência. São Paulo: Memnon, 1997.

MARTINS, L. A. R. Inclusão: compartilhando saberes. Petrópolis: Vozes, 2006.

MAZZOTTA, M. J. Educação Especial no Brasil: História e Políticas públicas. São Paulo: Cortez, 2005.

MAZZOTTA, M. J. Evolução da Educação Especial e as Tendências de Formação dos Professores de Excepcionais no Estado de São Paulo. 1989. 416 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 1989.

SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO ESPECIAL. Legislação Especifica/Documentos Internacionais. [s/d]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12716&Itemid=863. Acesso em: 12 jun. 2014.

VOIVODIC, M. A. Inclusão Escolar de Crianças com Síndrome de Down. Petrópolis: Vozes, 2004.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Marco Antônio da Silva Vieira

Downloads

Download data is not yet available.