Abstract
This work aims to promote reflection on the role of the tutor in distance higher education, which has no specific legislation or specific delimitations. Thus, the tutor follows directions and works in accordance to the determinations of the higher education institutions in which he works. The Distance Education (DE) is responsible for this new method of teaching. Therefore, the question: can the figure of the teacher disappear? The result of this study sought to demonstrate the differences between the roles of teacher and tutor. Equally important, the functions of a teacher and a tutor often blend at the same time they separate, and the ways used in the teaching-learning process can be one of the differences that characterize the functions between one and other, but not only that. The data collected during qualitative research conducted for this study show some differences and some similarities between tutor and teacher.
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 out. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 13 maio 2010.
BRASIL. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 13 maio 2010.
BRASIL. MEC. Referenciais de Qualidade para Educação Superior a Distância. Brasília: MEC/SEED, ago. 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 5 set. 2012.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 5. ed. São Paulo: Cortez, 1998.
EMERENCIANO, M. do S. J.; SOUSA, C. A. L.; FREITAS, L. G. de. Ser Presença como Educador, Professor e Tutor. Revista Digital da CVA – Ricesu, v. 1, n. 1, p. 4-11, ago. 2001. Disponível em: http://pead.ucpel.tche.br/revistas/index.php/colabora/article/viewFile/8/7. Acesso em: 5 set. 2012.
LIBÂNEO, J. C. Adeus professores adeus professsora? Novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 1998.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MACHADO, M. A. de M.; PINHEIRO, C. M. Progestão: guia do tutor. Brasília: CONSED, 2001.
MILL, D. Educação a Distância e Trabalho Docente Virtual: sobre tecnologia, espaços, tempos, coletividade e relações sociais de sexo na Idade Mídia. 2006. 322 p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte: UFMG, 2006. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/HJPB-55Y9MT. Acesso em: 26 fev. 2014.
MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.
NEVES, V. S. I.; FIDALGO, F. S. Docente Virtual na Educação a Distância: condições de trabalho na rede privada de ensino. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA, 1., 2008,Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: CEFET, 2008. Disponível em: http://www.senept.cefetmg.br/galerias/Arquivos_senept/anais/quarta_tema3/QuartaTema3Artigo7.pdf. Acesso em: 11 maio 2010.
OLIVEIRA, D. A. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação e Sociedade, v. 25, n. 89, p. 1.127-1.144, set./dez., 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v28n99/a04v2899.pdf. Acesso em: 11 maio 2010.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2014 Laudicéia Aparecida Gildo; Cláudia Cristina Fiorio Guilherme