Analysis of scientific publications
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Nursing
Neonatal ICU
Research

How to Cite

COUTINHO, .; PAES, . A. D. C. Analysis of scientific publications: expertise in nursing at neonatal intensive care of Cuho-Uniararas. Revista Científica da FHO/Uniararas, Araras, SP, v. 1, n. 2, p. 48–53, 2013. DOI: 10.55660/revfho.v1i2.125. Disponível em: https://ojs.fho.edu.br:8481/revfho/article/view/125. Acesso em: 9 oct. 2024.

Abstract

The Neonatal Intensive Care Unit was created since 1960 and from this new perspective, there was a technological increasing and the knowledge control, favoring the increase of the premature and low weight newborn survival, but it was also increased the necessity of specialized professional education to work in this area. The expertise degree in Nursing at Neonatal Intensive Care exists since 2002, but it was since 2005 that the publications started been permanently registered in proceedings. The purpose of this study was to analyze the scientific production of the degree in Nursing at Neonatal Intensive Care, published in the proceedings of the nursing postgraduation meeting of Centro Universitário Hermínio Ometto (CUHO). It was done a retrospective documental research analyzing the proceedings published at the nursing postgraduation meeting, from the degree in Nursing at Neonatal Intensive Care, of CUHO. This study was approved by the Ethics Commission of CUHO, respecting the ethics and bioethics principles of the human being ressarches according to resolution n. 196/96, report n. 562/2011. After the data search, it was obtained the results according to the subjects: nursing care; humanization; nursing administration; nursing care and humanization; nursing care and administration. Although this study was limited to the existing publication at a teaching institution it was possible to identify the affinity to the subjects care and humanization. It is pointed out the necessity of incentives to the nurses about the importance to research and to spread about the nursing acts, at the care, administration, research and education subjects. It is believed that this is the best way to strengthen, to improve and to substantiate the nurse professional to an ethical, humanistic and scientific performance.

https://doi.org/10.55660/revfho.v1i2.125
PDF (Português (Brasil))

References

BACKES, D. S. et al. O papel do Enfermeiro no contexto hospitalar: A visão de Profissionais da Saúde. Ciência, Cuidado e Saúde, Maringá, v. 7, n. 3, p. 319-326, 2008. Disponível em: http://sefas.org.br/artigos/O_PAPEL_DO_ENFERMEIRO.pdf. Acesso em: 11 fev. 2012.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; SILVA, R. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

COSTA, R.; PADILHA, M. I.; MONTICELLI, M. Produção de Conhecimento Sobre o Cuidado ao Recém-Nascido em UTI Neonatal: Contribuição da Enfermagem Brasileira. Revista Escola de Enfermagem, São Paulo, v. 44, n. 1, p.199-204, 2010.

CRUZ, A. T. de C. T. et al. Enfermagem em Terapia Intensiva Neonatal: Perfil da Produção Científica Brasileira. Revista Cogitare Enfermagem, Paraná, v.16, n. 1, p.141-147, 2011.

DURAN, E. C. M. et al. Especialização em Enfermagem em Terapia Intensiva Neonatal. In: Anais do II Fórum Científico de Pós-Graduação em Enfermagem: “Saber ensinar, saber cuidar, saber ser”. Araras, São Paulo, Centro Universitário Hermínio Ometto, 2006. 1 CD-ROM.

DURAN, E. C. M. Especialização em Enfermagem em Terapia Intensiva Neonatal. In: Anais do III Fórum Científico de Pós-Graduação em Enfermagem: “Saber ensinar, saber cuidar, saber ser”. Araras, São Paulo, Centro Universitário Hermínio Ometto, 2008. 1 CD-ROM.

DURAN, E. C. M. Especialização em Enfermagem em Terapia Intensiva Neonatal. In: Anais do V Fórum Científico de Pós-Graduação em Enfermagem: “Saber ensinar, saber cuidar, saber ser”. Araras, São Paulo, Centro Universitário Hermínio Ometto, 2010. 1 CD-ROM.

DURAN, E. C. M.; CREPSCHI, J. L. B.; FOGAÇA, L. F. (Org.). Especialização em Enfermagem em Terapia Intensiva Neonatal. In: Anais do IV Fórum Científico de Pós-Graduação em Enfermagem: “Saber ensinar, saber cuidar, saber ser”. Araras, São Paulo, Centro Universitário Hermínio Ometto, 2009. 1 CD-ROM.

FRANCO, D. A. S. et al (Org.). Enfermagem em Terapia Intensiva Neonatal. In: Anais do I Fórum Científico de Pós-Graduação e Ensino à Distância em Enfermagem: “Saber ensinar, saber cuidar, saber ser”. Araras, São Paulo, Centro Universitário Hermínio Ometto, p. 67-80, 2005.

GRECO, R. M. Relato de experiência: Ensinando a administração em Enfermagem através da Educação em saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 54, n. 4, p. 504-507, 2004.

KURCGANT, P. Gerenciamento em enfermagem. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

LEFREVE, R. A. Aplicação do processo de enfermagem: Promoção do cuidado colaborativo. Porto Alegre: Artmed, 2005.

OLIVEIRA, I. C. dos S.; RODRIGUES, R. G. Assistência ao Recém-nascido: Perspectivas para o Saber de Enfermagem em Neonatologia (1937-1979). Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 14, n. 4, p. 498-505, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v14n4/a05v14n4. Acesso em: 29 jun. 2011.

PAES, I. A. D. C. Enfermagem em Terapia Intensiva Neonatal. In: FOGAÇA, L. F. (Org.). Anais do VI Fórum Científico de Pós-Graduação em Enfermagem: “Saber ensinar, saber cuidar, saber ser”. Araras, São Paulo, Centro Universitário Hermínio Ometto, 2011. 1 CD-ROM.

PASCHOAL, A. S.; MANTOVANI, M. de F.; MÉLER, M. J. Percepção da educação permanente, continuada e em serviço para enfermeiros de um hospital de ensino. Revista Escola de Enfermagem, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 478-484, 2007.

PEDRON, C. D.; BONILHA, A. L. de L. Práticas de Atendimento ao Neonato na Implantação de uma Unidade Neonatal em Hospital Universitário. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 29, n. 4, p. 612-618, 2008. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagem/article/viewArticle/7633. Acesso em: 30 jun. 2011.

POLIT, D. F.; BECK, C. T.; HUNGLER, B. P. Fundamentos de pesquisa em enfermagem. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.

REICHERT, A. P. da S.; LINS, R. N. P.; COLLET, N. Humanização do cuidado da UTI Neonatal. Revista Eletrônica de Enfermagem, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 200-213, 2007.

RODRIGUES, R. G.; OLIVEIRA, I. C. dos S. Os Primórdios da Assistência aos Recém-nascidos no Exterior e no Brasil: Perspectivas para o Saber de Enfermagem na Neonatologia (1870-1903). Revista Eletrônica de Enfermagem, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 286-291, 2004. Disponível em: http://www.revistas.ufg.br/index.php/fen/article/view/809/924. Acesso em: 29 jun. 2011.

ROLIM, K. M. C.; CARDOSO, M. V. L. M. L. O discurso e a prática do cuidado ao recém - nascido de risco: Refletindo sobre a atenção humanizada. Revista Latino Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 14, n. 1, p. 85-92, 2006.

SÁ NETO, J. A. de; RODRIGUES, B. M. R. D. Tecnologia como Fundamento do Cuidar em Neonatologia. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 372-377, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v19n2/20. Acesso em: 29 jun. 2011.

SIMSEN, C. D.; CROSSETTI, M. da G. de O. O Significado do Cuidado em UTI neonatal na visão de cuidadores em Enfermagem. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 231-242, 2004. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/RevistaGauchadeEnfermagem/article/view/4510. Acesso em: 30 jun. 2011.

TAMEZ, R. N.; SILVA, M. J. P. Enfermagem na UTI neonatal. Assistência ao recém-nascido de alto risco. 4. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2009.

TURATO, E. R. Tratado da metodologia da pesquisa clínico-qualitativa: Construção teórico-epistemológica, discussão comparada e aplicação nas áreas da saúde e humanas. 2. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2013 Gisele Coutinho; Irani Aparecida Dalla Costa Paes

Downloads

Download data is not yet available.