Nursing performance in pre-hospital trauma
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Nursing education
Emergency nursing
Teaching

How to Cite

ROTTA, . N.; FOGAÇA, . F. Nursing performance in pre-hospital trauma: teaching-learning strategies in vocational training. Revista Científica da FHO/Uniararas, Araras, SP, v. 8, n. 1, p. 73–79, 2020. DOI: 10.55660/revfho.v8i1.13. Disponível em: https://ojs.fho.edu.br:8481/revfho/article/view/13. Acesso em: 9 oct. 2024.

Abstract

Professional training has always been a topic of discussion in the health area, especially in nursing, which, being involved in all stages of care, ends up being exposed in several situations, not always positive. The professional who will work with pre-hospital trauma needs to be able to act promptly in unexpected situations, guaranteeing their safety, of the team and the victim, focused on a complete care without losing attention to the surroundings and maintaining adequate communication with the regulation. It is essential that the training methodology guarantees a theoretical basis, development of security, dexterity, technical skill, autonomy, initiative, critical vision, quick thinking and effective communication for students. Objective discuss teaching-learning strategies that best contribute to the formation of the nursing team that will work with prehospital trauma, explaining their competences (skills, nowledge and attitudes), for professional success. It was carried out through literary review of scientific articles. Active  ethodologies represent an important tool for improving teaching and the development of student autonomy, they can be easily applied in the field of nursing and the main resources for application are creativity and mediation capacity of the teacher. It is concluded that these methodologies broaden the vision of future professionals, making them perceptive and resolute in the face of social needs.

https://doi.org/10.55660/revfho.v8i1.13
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, T.F.; SILVA, M.M.J. Características dos Enfermeiros no Atendimento Pré-Hospitalar: Concepções Sobre a Formação e Exercício Profissional. Enfermagem em Foco V. 10 Pág. 81-86, 2019. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/1444/500 Acesso em: 12 nov. 2019

BEZERRIL, M.S.; CHIAVONE, F.B.T.; LIMA, J.V.H.; et al. Ensino de enfermagem: uma análise do conceito segundo o método evolucionário de Rodgers. Escola Anna Nery 22(4) 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141481452018000400801&lng=en&nrm=iso&tlng=pt Acesso em: 24 nov. 2019

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Diretrizes Curriculares para os Cursos de Graduação. Resolução CNE/ CES Nº 3. De 7 de novembro de 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES03.pdf. Acesso em: 21 nov. 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2048, de 5 de novembro de 2002. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2002/prt2048_05_11_2002.html Acesso em: 11 mar.2020.

BRITO, L. S; RIBEIRO, L. S; ULISSES L. O; et al. Experiência de Discentes de Enfermagem em Metodologias Ativas na Atividade de Ensino Docente. Revista Baiana de Enfermagem. 31(3), 2017. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/21715 Acesso em: 12 dez. 2019.

COSTA R.R.O.; MEDEIROS S.M.; MARTINS J.C.A.; et al. A Simulação No Ensino De Enfermagem: Uma Análise Conceitual. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro. 2018; 8: e 1928. Disponível em: http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/recom/article/view/1928/1944 Acesso em: 22 nov. 2019.

FABBRO M.R.C.; SALIM N.R.; BUSSADORI J.C.C.; OKIDO A.C.C.; DUPAS G. Estratégias ativas de ensino e aprendizagem: percepções de estudantes de Enfermagem. REME – Revista Mineira de Enfermagem. 2018; V. 22:e-1138 Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/1276 Acesso em: 24 nov. 2019.

JANICAS RCSV, NARCHI NZ. Avaliação da Aprendizagem de Estudantes de Enfermagem Utilizando-se Cenários Realísticos com e sem Debriefing. REV. LATINO-AM. ENFERMAGEM. 2019;27:e 3187. Acesso em: 11 mar. 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692019000100369&tlng=en

OLIVEIRA, S. N.; PRADO, M. L.; KEMPFER, S. S. Utilização Da Simulação No Ensino Da Enfermagem: Revisão Integrativa. REME – Revista Mineira de Enfermagem. 2014 abr/jun V. 18(2) Pág. 487-495. Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/941 Acesso em: 24 nov. 2019

PERES, P.S.Q.; ARBOIT E.L.; CAMPONOGARA S.; et al. Atuação Do Enfermeiro Em Um Serviço De Atendimento PréHospitalar Privado. Rev Fund Care Online. 2018 abr/jun; 10(2):413-422. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/6064/pdf Acesso em: 12 nov. 2019.

RODRIGUES, B.A.; SANTOS, S.P.A.R.; LOPES, J.R. Assistência do Enfermeiro ao Paciente Politraumatizado. Cadernos de Ciência e Saúde/Faculdades Santo Agostinho 2015 5(2):64-71. Disponível em: https://fasa.edu.br/assets/arquivos/files/0%20(7).pdf. Acesso em: 28 mai. 2020

ROSA, E.F.; SILVA, S.A.; SOUZA, D.G. Assistência de enfermagem humanizada em emergências traumáticas: uma revisão bibliográfica. São Paulo: Revista Recien. 2019; 9(25):11-17. Disponível em: https://www.recien.com.br/index.php/Recien/article/view/276/pdf Acesso em: 28 mai. 2020

SALVADOR, P.T.C.O.; DANTAS, R. A. N.; DANTAS, D. V.; et al. A Formação Acadêmica De Enfermagem E Os Incidentes Com Múltiplas Vítimas: Revisão Integrativa. Rev Escola Enfermagem USP, 2012; 46(3):742-51. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342012000300029 Acesso em: 22 nov. 2019

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Mariana Noronha Rotta, Luiz Fernando Fogaça

Downloads

Download data is not yet available.