Bullying in physical education classes
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Bullying
Physical education
School violence

How to Cite

OLIVEIRA, . G. de; SILVA, . da; GUILHERME, . C. F.; BRIGATTI, . E. . Bullying in physical education classes: analysis of cases the perspective of teachers. Revista Científica da FHO/Uniararas, Araras, SP, v. 1, n. 1, p. 77–85, 2023. DOI: 10.55660/revfho.v1i1.138. Disponível em: https://ojs.fho.edu.br:8481/revfho/article/view/138. Acesso em: 9 oct. 2024.

Abstract

Bullying is a word of English origin, used to describe acts of physical or psychological violence, intentional and repeated, practiced by an individual or group, in order to intimidate or harm another individual. These attacks can be given in two different ways: orally and / or physically, and both can cause irreparable damage to the victims, causing losses in their lives, both present and future, as well as damage to physical and mental health. This study aimed to find out if there are instances of bullying in physical education classes, the types and how often they happen to know the attitude of teachers with these cases. This study was carried out a literature search and field, qualitative, descriptive method, using as an instrument of data collection a
structured questionnaire in 16 physical education teachers in a period of four weeks in six different public and private schools. The results show that there
are frequent instances of bullying during the lessonsof physical education, and that teachers are aware of the attacks and their consequences, and has addressed these cases the direction, so this can make reasonable arrangements.

https://doi.org/10.55660/revfho.v1i1.138
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, S. B. de; CARDOSO, L. R. D.; COSTAC, V. V. Bullying: conhecimento e prática pedagógica no ambiente escolar. Psicologia e Argumento, Curitiba, v. 27, n. 58, p. 201-206, jul./set. 2009.

ALMEIDA, A.; LISBOA, C.; CAURCEL, M. J. ¿Por quéocurrenlos malos tratos entre iguales? Explicacionescausales de adolescentes portugueses y brasileños. Revista Interamericana de Psicologia, p. 107-118, 2007.

BOTELHO, G. R.; SOUZA, C. M. J. Bullying e Educação Física na escola: Características, casos, consequências e estratégias de intervenção. Revista de Educação Física, n. 139, p. 58-70, dez. 2007.

CREF. O bullying nas aulas de Educação Física, Revista EF, São Paulo, ano 11, n. 37, p. 12-15, set. 2010.

CUNHA, M. J.; WEBER, D. N. L. Bullying escolar e estilos parentais. In: STARLING, R. R. (org.). Sobre cognição e comportamento. Santo André: ESETec Editores Associados, 2007.

CUNHA, M. J.; WEBER, D. N. L. Agressão e vitimização entre pares: Bullying e suas relações com a depressão na adolescência. In: STARLING, R. R. (org.). Sobre cognição e comportamento. Santo André: ESETec Editores Associados, 2007.

FANTE, C. Fenômeno Bullying. São Paulo: Atlas, 2005.

LAKATOS, M. E.; MARCONI, M. A. Metodologia do trabalho científico. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1992.

MARQUES, Carolina. Manual ensina a identificar se seu filho está praticando ou é vítima de Bullying. 2011. Disponível em: www.extra.globo.com>. Acesso em: 17 abr. 2011.

SILVA, A. B. B. Mentes perigosas nas escolas: bullying. São Paulo: Fontamar, 2010.

SILVA, M. F. B. A violência escolar (fenômeno Bullying) no contexto gestão e democrática. 2009. Dissertação (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2009.

STARLING, R. R. (org.). Sobre Comportamento e Cognição. Santo André: ESETec Editores Associados, 2007.

THOMAS, R. J.; NELSON, K. J. Métodos de pesquisa em atividade física. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2002.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2013 Jéssica Gomes de Oliveira, Juliana da Silva, Cláudia Cristina Fiorio Guilherme, Maria Elisete Brigatti

Downloads

Download data is not yet available.