Non-formal education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Non-formal education
Liberation
Transformation

How to Cite

OLIVEIRA, . C. de; DIAS, . S. Non-formal education: the instrument of liberation and trasformation?. Revista Científica da FHO/Uniararas, Araras, SP, v. 5, n. 2, p. 1–9, 2017. DOI: 10.55660/revfho.v5i2.140. Disponível em: https://ojs.fho.edu.br:8481/revfho/article/view/140. Acesso em: 9 oct. 2024.

Abstract

This article presents a study of a Course Completion Work, carried out in contexts of non - formal education that aimed to reflect about non - formal education as an instrument of liberation and social transformation, from the perspective of psychology professionals. It was assumed as theoretical foundations, the assumptions of the liberating education of Paulo Freire. Historicaldialectical materialism was adopted as a method in order to enable the interpretation and analysis of the phenomenon studied. For the data collection, we conducted semi-structured interviews with three psychologists from different non-formal educational institutions. The information collected was systematized into categories based on Content Analysis. The results showed that, based on the reports of psychology professionals, non-formal education is a first step in the process of liberation and transformation in the lives of those who integrate non-formal educational spaces. However, the question is whether this educational modality, as an instrument in everyday practice participants effectively collaborated for human formation, in a more integral and comprehensive way, above all, in the sense of breaking with unequal social structures, to overcome situations and conditions of oppression to which they are subjected.

https://doi.org/10.55660/revfho.v5i2.140
PDF (Português (Brasil))

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução de L. A. Antero e A. Pinheiro, Lisboa: Edições 70, 1979.

CARO, S. M. P.; GUZZO R. S. L. Educação Social e Psicologia. Campinas: Editora Alínea, 2004.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967/1999.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 58. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984/2014.

FREIRE, P. Papel da educação na humanização. Revista da FAEEBA, Salvador, n. 7, p. 9-17, 1997. Disponível em: http://acervo.paulofreire.org/xmlui/bitstream/handle/7891/1128/FPF_OPF_01_0018.pdf Acesso em: 10 maio 2015.

GOHN, M. G. Educação não-formal e cultura política: impactos sobre o associativismo do terceiro setor. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

GOHN, M. G. Educação não formal, aprendizagens e saberes em processos participativos. Investigar em Educação, série 2., n. 1, 2014. Disponível em: https://ec.europa.eu/epale/sites/epale/files/gohn_2014.pdf. Acesso em: 20 abr. 2015.

GOHN, M. G. Educação não-formal, educador(a) social e projetos sociais de inclusão social. Revista Meta: avaliação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 28-43, 2009. Disponível em: http://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/download/1/5. Acesso em: 5 abr. 2015.

GOHN, M. G. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 50, p. 27-38, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S010440362006000100003 Acesso em: 5 abr. 2015.

GOHN, M. G. Movimentos sociais e educação. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

GOHN, M. G. Não fronteiras: universos da educação não formal. 2. ed. São Paulo: Itaú Cultural, 2007.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Abordagens qualitativas de pesquisa: a pesquisa etnográfica e o estudo de caso. 6. ed. São Paulo: EPU, 1986.

MINAYO, M. C. de S. O Desafio do Conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7. ed. São Paulo: HUCITEC, 2000.

SIMSON, O. R. M. V; PARK, M. B.; FERNANDES, R. S. Introdução. In: SIMSON, O. R. M. V; PARK, M. B.; FERNANDES, R. S. (orgs.). Educação não formal: cenários da criação. Campinas/SP: Editora da Unicamp, 2001. p. 9-19.

SOTO, E. Na lembrança, um sonho ou uma tentativa de desenvolvimento rural? In: SIMSON, O. R. M. V; PARK, M. B.; FERNANDES, R. S. (orgs.). Educação não-formal: cenários da criação. Campinas/SP: Editora da Unicamp, 2001. p. 249-261.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Beatriz Cristina de Oliveira; Camila Santos Dias

Downloads

Download data is not yet available.