Psychopedagogical support to student of higher education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Higher Education
Psychopedagogical Support
Student Assistance
Self-regulation of Learning

How to Cite

DIAS, . S.; MERCADANTE, . K. Psychopedagogical support to student of higher education: some reflections. Revista Científica da FHO/Uniararas, Araras, SP, v. 5, n. 2, p. 10–18, 2017. DOI: 10.55660/revfho.v5i2.141. Disponível em: https://ojs.fho.edu.br:8481/revfho/article/view/141. Acesso em: 22 nov. 2024.

Abstract

This article have a goal to reflect about the work proposal of a psychopedagogical support service for undergraduate of a private higher education institution localized in the state hinterland of the state of São Paulo. This is a technical report, about the proposal and actions developed by a psychologist and a pedagogue, teachers of the Institution, who act in the service as techniques.The recognition of the role that the institution of Higher Education has over the development of the student shows that the objectives of this level of education should contemplate more than the preparation for the profession and to invest in actions that promote the integral development of the student, assist in their academic process, thus ensuring not only their stay in higher education, but especially their academic success.

https://doi.org/10.55660/revfho.v5i2.141
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Leandro; SOARES, Ana Paula. Os estudantes universitários: sucesso escolar e desenvolvimento psicossocial. In. In. MERCURI, Elizabeth; POLYDORO, Soely. (Org.). Estudante universitário: características e experiências de formação. Taubaté: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2003. p. 15-40.

ALVES, Jolinda de Moraes. A Assistência estudantil no âmbito da política de educação superior pública. Serviço Social em Revista, v.5, n. 1, 2002.

ASTIN, Alexander. Student involvement: A developmental theory for higher education. Journal of College Student Personnel, v. 25, p. 297-308, 1984.

BARTALO, Linete. Mensuração de estratégias de estudo e aprendizagem de alunos universitários: learning and study strategies inventory (LASSI) adaptação e validação para o Brasil. Marília: UNESP, 2006. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho", Marília, 2006.

BARTALO, Linete; GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini. Estratégias de estudo e aprendizagem de alunos universitários: um estudo exploratório. Informação & Informação, v. 13, n. 2, p. 1-14, 2008.

BRASIL. Decreto n. 7.234 de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil – PNAES. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7234.htm. Acesso em: 16 out 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Normativa n. 39 de 12 de dezembro de 2007. Instituiu o Programa Nacional de Assistência Estudantil. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/portaria_pnaes.pdf. Acesso em: 16 out 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de ensino superior públicas. Brasília: MEC / Secretaria de Educação Superior, 1997.

FINATTI, Betty Elmer; ALVES, Jolinda de Moraes; SILVEIRA, Ricardo de Jesus. Perfil sócio, econômico e cultural dos estudantes da Universidade Estadual de Londrina – UEL –Indicadores para implantação de uma política de Assistência Estudantil. Libertas, v.2, n.1, p. 188-206, dez / 2007.

FIOR, Camila Alves; MERCURI, Elizabeth. Formação universitária: o impacto das atividades não obrigatórias. In. MERCURI, Elizabeth; POLYDORO, Soely. (Org.). Estudante universitário: características e experiências de formação. Taubaté: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2003. p. 129-153.

FLECK, M. P. A. et. al. Desenvolvimento da versão em português do instrumento de avaliação de qualidade de vida da OMS (WHOQOL-100). Revista Brasileira de Psiquiatria, v.21, n.1, São Paulo, Jan./Mar.1999.MERCURI, Elizabeth; POLYDORO, Soely. O compromisso com o curso no processo de permanência / evasão no ensino superior: algumas contribuições. In. MERCURI, Elizabeth; POLYDORO, Soely. (Org.). Estudante universitário: características e experiências de formação. Taubaté: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2003. p. 219-236.

PACHANE, Graziela Giusti. A experiência universitária e sua contribuição ao desenvolvimento pessoal do aluno. In. MERCURI, Elizabeth; POLYDORO, Soely. (Org.). Estudante universitário: características e experiências de formação. Taubaté: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2003. p. 155-186.

PASQUALI, L. Testes psicológicos: conceitos, história, tipos e usos In: PASQUALI (org.) Técnicas de Exame Psicológico – TEP: Manual. v. I: Fundamentos das técnicas de exame psicológico. São Paulo: Casa do Psicólogo / Conselho Federal de Psicologia, 2001.p.35.

POLYDORO, Soely; AZZI, Roberta Gurgel. Autorregualçao da aprendizagem na perspectiva da teoria sócio-cognitiva: introduzindo modelos de investigação e intervenção. Revista Psicologia da Educação, n. 29, p. 75-94, 2009.

ROSÁRIO, Pedro. et. al. Processos de auto-regulação da aprendizagem em alunos com insucesso no 1º ano da universidade. Revista Psicologia Escolar e Educacional, v. 14, n. 2, p. 349-358, 2010.

ROSÁRIO, Pedro; NUÑEZ, José; GONZÁLEZ-PIENDA, Júlio. Cartas do Gervásio ao seu Umbigo: comprometer-se com o estudar na educação superior. São Paulo: Almedina, 2012.

ROSÁRIO, Pedro; NUÑEZ, José; GONZÁLEZ-PIENDA, Júlio. Auto-regulação em crianças sub-10: Projetco Sarilhos do amarelo. Porto: Porto Editora, 2007.

SERPA, Maria Nasaré Fonseca; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli. Atuação no Ensino Superior: um novo campo para o psicólogo escolar. Psicologia Escolar e Educacional, v. 5, n. 1, p. 27-35, 2001.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Camila Santos Dias; Patrícia Kelly Mercadante

Downloads

Download data is not yet available.