The education in the early childhood according to the epistemological matrices of education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Foundations of education
Pedagogical perspectives
Early childhood education

How to Cite

LEITE, . S. T.; GONÇALVES, . E.; MERCADANTE, . K. The education in the early childhood according to the epistemological matrices of education. Revista Científica da FHO/Uniararas, Araras, SP, v. 5, n. 1, p. 30–36, 2017. DOI: 10.55660/revfho.v5i1.165. Disponível em: https://ojs.fho.edu.br:8481/revfho/article/view/165. Acesso em: 9 oct. 2024.

Abstract

This research presents a historical approach to some of the main philosophical currents of Education, starting with the pedagogical perspectives of Positivism and Functionalism, followed by the investigation of Marxist Theories, the influences of Liberalism and Neoliberalism, and finally, of Post-structuralist conceptions. From this study, the following questions arise: What is proposed to Early Childhood Education in the epistemological matrices of Education, according to its creators? What is the concept of childhood contained in these matrices? The objective of this research is, therefore, to investigate how the Early Childhood Education is conceived by the main creators of the philosophical currents already mentioned, emphasizing the conceptions of childhood that feed each analyzed epistemological matrix. It is observed that, although there is the concern with Early Childhood Education in all the philosophical aspects studied, the conceptions are distinguished emphatically. This study is relevant for research in the area of Education, especially for investigations about the Foundations of Early Childhood Education.

https://doi.org/10.55660/revfho.v5i1.165
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, T. Educação e Emancipação. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1995.

ARCE, A. Pedagogia da infância ou fetichismo da infância? In: DUARTE, Newton (Org.). Crítica ao fetichismo da individualidade. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

ARIÈS, P. A história social da criança e da família. 2 ed. Rio de Janeiro: LTC, 2006.

BRASIL, Declaração Universal dos Direitos das Crianças. Resolução da Assembleia Geral de 1386 (XIV), 1959.

BRASIL. Constituição Federal de 1988.

COMTE, A. O curso de Filosofia Positiva; Discurso sobe o espírito positivo; Discurso preliminar sobre o conjunto do positivismo; Catecismo positivista; seleção de textos de José Artur Giannotti; traduções de José Arthur Giannotti e Miguel Lemos. 2 ed. São Paulo; Abril Cultural, 1983. Col. Os pensadores.

DURKHEIM, E. “A educação, a sua natureza e o seu papel”, in: Educação e Sociologia. Lisboa: Edições 70, 2013, p.43-69.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. 8 ed. Civilização Brasileira, 1990.

FRIEDMAN, M. Capitalismo e liberdade. São Paulo: Arte Nove, 1977.

ITURRA, R. Marx, Durkheim e a teoria da infância. Rev. A página da educação, Porto, vol. 11, n. 115, set. 2002.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública. São Paulo, Edições Loyola,1985.

MARX, K.; ENGELS, F. Textos sobre educação e ensino. São Paulo: Moraes, 1992.

NEUVALD, L. Estética, experiência formativa e infância em Adorno. Impulso: Piracicaba, v.25, n.62, p.27-36, jan.-abr. 2015. Disponível em: http://www.bibliotekevirtual.org/revistas/Metodista-UNIMEP/IMPULSO/v25n62/v25n62a03.pdf. Acesso em: 27 jul 2016.

RABITTI, G. A Procura da dimensão perdida: uma escola de infância de Reggio Emília. Porto Alegre: Artmed, 1999.

RIBEIRO JR. J. Auguste Comte e o positivismo. Campinas: Edicamp, 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Letícia Sepulveda Teixeira Leite, Júlia Eugênia Gonçalves, Patrícia Kelly Mercadante

Downloads

Download data is not yet available.