Non-formal education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Non-formal education
corrective measures
Psychology

How to Cite

ANDRADE, . O. de; DIAS, . S. Non-formal education: reflections on adolescents in conflict with law. Revista Científica da FHO/Uniararas, Araras, SP, v. 7, n. 1, p. 23–33, 2019. DOI: 10.55660/revfho.v7i1.22. Disponível em: https://ojs.fho.edu.br:8481/revfho/article/view/22. Acesso em: 22 nov. 2024.

Abstract

This article presents a study of the Work of Completion of the Course, carried out in the field of non-formal education and its reflections for those who comply with socioeducative measures in Assisted Living - LA, in the institution Center for Specialized Referral of Social Assistance - CREAS had the objective of knowing and discussing how non-formal education can contribute to reflection on these adolescents from the professional and adolescent perspective. The qualitative approach was adopted as a methodology, in order to make it possible to know in depth the researched object. It is considered an exploratory-descriptive research, since it involves a bibliographical survey, data collection with subjects who had experiences related to the researched aspects. To collect data, two semi-structured interview scripts were used, with a script to interview the two professionals and another script to interview 2 teenagers, 1 female teenager and 1 male teenager. The information collected was derived from Content Analysis. The results show that, based on the reports of the professionals, the adolescent and the adolescent, it was possible to observe that this model of nonformal education has the possibility, through professional practices, to contribute to the reflections on adolescents in conflict with law, that are fulfilling socio-educational measure in LA, with the perspective of guaranteeing the access to the rights in the scope of the school, of the work, among others. These contributions can lead these adolescents to a possible change in their lives.

https://doi.org/10.55660/revfho.v7i1.22
PDF (Português (Brasil))

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro, 70. ed. Lisboa: Lda, 1977. Disponível em: https://docslide.com.br/documents/bardinlaurence-analise-de-conteudopdf.html>. Acesso em: 25 Jul. 2017.

BRASIL. Plano Nacional de Atendimento Socioeducativo: Diretrizes e eixos operativos para o SINASE. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República SDH/PR.. In: BRASIL. (Org.). Marco Situacional Geral. Brasília-DF. 2013, p.11-21. Disponível em: http://www.sdh.gov.br/assuntos/criancas-e-adolescentes/pdf/plano-nacional-de-atendimento-socioeducativo-diretrizes-e-eixos-operativos-para-o-sinase. Acesso em: 06 abr. 2017.

______. Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo - SINASE Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente - CONANDA. Secretaria Especial dos Direitos Humanos. In: BRASIL (Org.). Parâmetros da Gestão Pedagógica no Atendimento Socioeducativo. Brasília-DF: CONANDA, 1. ed. 2006, p.46-66 Disponível em: http://www.conselhodacrianca.al.gov.br/sala-deimprensa/publicacoes/sinase.pdf. Acesso em: 17 set. 2017.

______. A Gestão dos Processos de Trabalho no CREAS. In: BRASIL (Org.). Orientações Técnicas: Centro de Referência Especializado de Assistência Social – CREAS. Brasília-DF: Ed. Brasil LTDA. 1 ed. 2011, cap. 3, p. 53-72. Disponível em: http://aplicacoes.mds.gov.br/snas/documentos/04-caderno-creas-final-dez..pdf>. Acesso em: 07 mar. 2017.

BRASIL. Caderno de Orientações Técnicas: Serviço de Medidas Socioeducativas em Meio Aberto. Secretaria Nacional de Assistência Social. In: BRASIL. (Org.). Marcos conceituais e legais das medidas socioeducativas. Brasília-DF: 1. ed. 2016, cap. 1, p. 14-27. http://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/assistencia_social/Cadernos/caderno_MSE_0712.pdf. Acesso em: 03 mai. 2017.

______. Lei n. 8.069, de 13 de Julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente - ECA. 1990/2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm. Acesso em: 13 mar. 2017.

CABRAL, S. H.; SOUSA, S. M. G. O histórico processo de exclusão/inclusão dos adolescentes autores do ato infracional no Brasil. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 10, n. 15, p. 71-90, jun. 2004. Disponível em: Acesso em: http://www4.pucminas.br/imagedb/documento/DOC_DSC_NOME_ARQUI20041213114955.pdf. Acesso em: 01 abr. 2017.

CARO, S. M. P.; GUZZO R. S. L. Educação Social e Psicologia. Campinas: Ed. Alínea, 2004.

CUNHA, E. de. O.; DAZZANI, M. V. M. A Escola e o Adolescente em Conflito com a Lei: Desvelando as Tramas de uma Difícil Relação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.32, n.01, p. 235-259, jan./mar. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v32n1/1982-6621-edur-32-01-00235.pdf. Acesso em: 10 mai. 2017.

CAPARRÓS, R. F. Q.; ONOFRE. E. M. C. Oficina Expressarte: Espaço de Construção de Saberes de Jovens em Conflito com a Lei. Revista do Laboratório de Estudos da Violência. Marília, 9. ed., mai. 2012. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/levs/article/view/2292/1889. Acesso em: 20 out. 2017.

DIAS, A. F.; ONOFRE, E. M. C. A Relação do Jovem em Conflito com a Lei e a Escola. Impulso, Piracicaba, v. 20, n. 49, p.31-42, jan./jun. 2010. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistasunimep/index.php/impulso/article/viewFile/870/471. Acesso em: 10 abr. 2017.

FERREIRA, A. N. de. M.; BARROS, de. A.; SILVA, L. dos. A. da. Os Adolescentes em Conflito com a lei no contexto do estado neoliberal. Cadernos de Graduação - Ciências Humanas e Sociais. Maceió, v. 1, n.2, p. 75-85, mai. 2013. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/index.php/fitshumanas/article/viewFile/572/383. Acesso em: 13 mar. 2017.

GALLO, A. E.; WILLIAMS, L. C.de. A. A escola como fator de proteção à conduta infracional de adolescentes. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 133, jan./abr. p. 41-59, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v38n133/a03v38n133.pdf. Acesso em: 07 abr. 2017.

GOHN, M. da. G. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: Avaliação Políticas Pública Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 50, p. 27-38, jan./mar. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v14n50/30405.pdf. Acesso em: 27 fev. 2016.

__________. Terceira via, terceiro setor e ONGs: aspectos de um novo associativismo. In: GOHN, M. da G (Org.). Educação não-formal e cultura política: impactos sobre o associativismo do terceiro setor. São Paulo. Ed: Cortez, 3. ed. 2005, p. 64-89.

__________. Educação não-formal, educador(a) social e projetos sociais de inclusão social. Revista Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 28-43, jan./abr. 2009 Disponível em: http://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/1/5. Acesso em: 20 mar. 2016.

PADOVANI, A. S.; RISTUM, M. A escola como caminho socioeducativo para adolescentes privados de liberdade. Educação Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 4, p. 969-984, out./dez. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v39n4/aop1064pt.pdf. Acesso em: 15 ago. 2016.

SOTO, E. Na lembrança, um sonho ou uma tentativa de desenvolvimento rural?. In: SIMSON, O. R. de. M. V.; PARK, M. B., FERNANDES, R. S. (Org.). Educação não-formal: Cenários da criação. Campinas: Ed. Unicamp, 2001, p. 249-285.

SILVA, I. R. de O.; SALLES, L. M. F. Adolescente em liberdade assistida e a escola. Estudos de Psicologia. Campinas, v. 28, n. 3, p. 353-362, jul./set. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/estpsi/v28n3/a07v28n3.pdf. Acesso em: 20 ago. 2016.

SIMSON, O. R. de. M. V; PARK, M. B.; FERNANDES, R. S. Uma sondagem preliminar da atuação das instituições voltadas para a educação não-formal. (Org.). Educação não-formal: Cenários da criação. Campinas, Ed. Unicamp, 2001, 21-26. Introdução: 9-19.

SCHREINER, S. C.; LAMPERT, E. da. L. Os Adolescentes Em Conflito com a Lei frente às Medidas Socioeducativas. Revista Maiêutica em Serviço Social, Indaial, v. 3, n. 1, p. 124-134, 2015. Disponível em: https://publicacao.uniasselvi.com.br/index.php/SES_EaD/article/view/1424/573. Aceso em: 12 out. 2017.

SWIFT, D. F. Sociologia e Educação. In: SWIFT, D. F. (Org.). A sociologia da educação. São Paulo: Ed. Atlas, 2., 1977, p.9-17.

SILVEIRA, S. I. da.; BERNAD, A. B. A Família e o Adolescentes em Cumprimento de Medidas Socioeducativas, p. 1-17, s/d. Disponível em: http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/wpcontent/uploads/2016/02/Simone-Iara-daSilveira.pdf. Acesso em: 29 set. 2017.

VÍCTORA, C. G.;. Metodologias Qualitativas e Quantitativas. In: VÍCTORA, C. G., (Org.). Pesquisa qualitativa em saúde: uma introdução ao tema. Porto Alegre: Tomo Ed. 2000, p. 33-37.

WANDERLEY, M. B. Refletindo sobre Exclusão. In: SAWAIA, B. (Org.). As artimanhas da Exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. 2. ed. Petrópolis: Ed. Vozes. 2001, p.16-26. Disponível em: https://docslide.com.br/documents/as-artimanhas-da-exclusao-sawaia-orgpdf.html. Acesso em: 02 jan. 2017.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Caroline Oliveira de Andrade, Camila Santos Dias

Downloads

Download data is not yet available.