Special Needs Patients in Dental Schools in the State of São Paulo
PDF (Português (Brasil))

Keywords

dental care for disabled
dental schools
dental students

How to Cite

DE SOUZA, . R. .; FELISARDO, . G. S. .; SARRACINI, . L. M. .; NEVES, . G. .; MARANGONI LOPES, . . Special Needs Patients in Dental Schools in the State of São Paulo. Revista Científica da FHO/Uniararas, Araras, SP, v. 12, n. 1, p. 44–49, 2025. DOI: 10.55660/revfho.v12i1.252. Disponível em: https://ojs.fho.edu.br:8481/revfho/article/view/252. Acesso em: 10 apr. 2025.

Abstract

The objective of this study was to assess the inclusion of courses of patients with special needs in undergraduate dental programs across the state of São Paulo. Data on active dental programs in São Paulo were collected, and each curriculum was reviewed to identify whether it included a course dedicated to patients with special needs. Information such as institutional type, presence of a special needs course in the curriculum, and course format were summarized in tables. The findings indicate that while the majority of institutions (63%) include this course, a significant number (50%), especially particularly public institutions, do not. Among the institutions that do offer it, most (54%) provide a combined theoretical and practical format, allowing students to gain hands-on experience with special needs patients during their training. This exposure is a valuable asset for future dental professionals, promoting confidence in both the dental practitioner and patient. In conclusion, while many dental schools in São Paulo have integrated courses on special needs patient care into their programs, a substantial portion still lacks this essential component.

https://doi.org/10.55660/revfho.v12i1.252
PDF (Português (Brasil))

References

AHMAD, M. S.; RAZAK, I. A.; BORROMEO, G. L. Undergraduate education in special needs dentistry in Malaysian and Australian dental schools. Journal of Dental Education, v. 78, n. 8, p. 1154-1161, 2014.

ANDRADE, R. V. S. et al. Odontologia para pacientes com necessidades especiais: uma análise das estruturas curriculares dos cursos de odontologia da região nordeste. Revista da Associação Brasileira de Ensino Odontológico, v. 22, n. 2, p. 1533, 2022.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: 2017.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia. PCES 803/18. Brasília, DF: 2018.

BRASIL. Pesquisa nacional de saúde: informações sobre domicílios, acesso e utilização dos serviços de saúde. Rio de Janeiro: IBGE, 2020.

CAMPOS, C. C. Manual prático para o atendimento odontológico de pacientes com necessidades especiais. Goiânia: [s.n.], 2009.

CONCEIÇÃO, A. B. S. et al. Odontologia para pacientes com necessidades especiais no ensino de graduação: percepção de discentes e docentes em uma instituição do Piauí e um panorama brasileiro. Revista da Associação Brasileira de Ensino Odontológico, v. 21, n. 1, p. 1608, 2021.

CROSP. Manual Registro de Especialidades. São Paulo: CROSP, 2015.

FIGUEIREDO, J. R. Campo institucional da Odontologia para pacientes com necessidades especiais na região metropolitana de São Paulo. 2010. Tese (Doutorado em Odontologia) – Faculdade de Odontologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

IADH. Undergraduate Curriculum in Special Care Dentistry. Londres, Inglaterra: 2016.

KRAUSE, M.; VAINIO, L.; ZWETCHKENBAUM, S.; INGLEHART, M. R. Dental education about patients with special needs: a survey of U.S. and Canadian dental schools. Journal of Dental Education, v. 74, n. 11, p. 1179-1189, nov. 2010.

LOPES, D. F; MEDEIROS, Y. F.; FARIA, L. V.; PEREIRA, M. R. P. S. Odontologia para pacientes com necessidades especiais: como é a oferta dessa disciplina nas faculdades de Odontologia do sudeste brasileiro? Arquivos em Odontologia, v. 57, n. e03, p. 17-24, 2021.

PORTOLAN, C. et al. Odontologia e pacientes especiais: conhecer, orientar e prevenir. Revista Saúde e Interdisciplinaridade, v. 10, n. 20,

p. 7-15, 2017.

SILVA, T. D. et al. Percepção de estudantes de graduação sobre a importância da disciplina Odontologia para Pacientes com Necessidades Especiais. Revista da Associação Brasileira de Ensino Odontológico, v. 20, n. 1, p. 26-32, 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Joice Rodrigues de Souza, Maria Gabriele Silva Felisardo, Karin Luciana Migliato Sarracini, Jose Guilherme Neves, Lenita Marangoni Lopes

Downloads

Conteúdo acessível em Libras usando o VLibras Widget com opções dos Avatares Ícaro, Hosana ou Guga. Conteúdo acessível em Libras usando o VLibras Widget com opções dos Avatares Ícaro, Hosana ou Guga.