Abstract
Inclusion in all its spheres is still a challenge in the 21st century. School inclusion professes the right of all individuals, whatever their limitations, to the educational system. Science teaching should develop peculiarities when it is taught to students with disabilities, since it has complex and abstract themes. Adapted materials and educational resources are of utmost importance as they provide the development of these individuals. The purpose of this work is to carry out a bibliographical survey of inclusive practices carried out by science teachers in teaching situations with students with disabilities, as well as to discuss the role of the teacher of this discipline in the inclusion of these students. The teacher needs to be able to deal with the differences in the classroom, using play activities that cover important aspects in the development of the student, making their learning more effective.
References
BOCALETI, A. S.; OLIVEIRA, J. V.; KLEIN, T. A. S. Inclusão no ensino de Ciências: relato de experiência. In: VI Simpósio de Pesquisa e Pós-graduação em Educação. Desafios atuais paraeducação, p. 126-130, 2010. Disponível em: http://ccbs.sites.ufms.br/files/2015/08/INCLUSAO-NO-ENSINO-DE-CIENCIAS-RELATO-DE-EXPERIENCIA.pdf. Acesso em: 25 fev. 2017.
DIAS, A. B.; CAMPOS, L. M. L. A Educação Inclusiva e o ensino de Ciências e de Biologia: a compreensão de professores do ensino básico e de alunos da licenciatura. In: IX ENPEC Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2013, Águas de Lindoia. Atas. Aguas de Lindoia: ABRAPEC, 2013. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/ixenpec/atas/resumos/R1057-1.pdf. Acesso em: 17 fev. 2017.
FIGUEIREDO, M. C. O. et al. A construção do jogo didático “casinha dos animais”: uma possibilidade para o ensino de zoologia a alunos com necessidades educacionais especiais. Experiências em ensino de Ciências, v. 9, n. 1, p. 28-36, 2014. Disponível em: http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID230/v9_n1_a2014.pdf. Acesso em: 16 fev. 2017.
FREITAS, A. C. O. Utilização de recursos visuais e audiovisuais como estratégia no ensino de Biologia. 2013. 50f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Estadual do Ceará, Beberibe, 2013. Disponível em: http://www.uece.br/sate/index.php/downloads/doc_download/2145-iobbrbeofreitas. Acesso em: 4 mar. 2017.
GOYA, P. R. L. et al. Materiais didáticos de Ciências e Biologia para alunos com necessidades educacionais especiais. Revista da SBEnBIO, n.7, p.6173-6184, 2014. Disponível em: http://www.sbenbio.org.br/wordpress/wpcontent/uploads/2014/11/R0370-1.pdf. Acesso em: 5 mar. 2017.
LIPPE, E. M. O.; CAMARGO, E. P. O ensino de Ciências e seus desafios para a inclusão: o papel do professor especialista. São Paulo, 2009. Disponível em: http://books.scielo.org/id/g5q2h/09. Acesso em: 2 fev. 2017.
OLIVEIRA, W. D.; MELO, A. C. C.; BENITE, A. M. C. Ensino de Ciências para deficientes auditivos: um estudo sobre a produção de narrativas em classes regulares inclusivas. Revista Eletrônica de Investigação em Educação em Ciências, v. 7, n. 1, p. 1-9, 2012. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/pdf/reiec/v7n1/v7n1a01.pdf. Acesso em: 9 fev. 2017.
RAMOS, A. C. C. Ensino de Ciências e educação de surdos: um estudo em escolas públicas. 2011. 119 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, Nilópolis, 2011. Disponível em: http://www.ifrj.edu.br/webfm_send/3047. Acesso em: 22 jan. 2017.
SILVA, C. F.; GAIA, M. C. M. Educação Inclusiva e o ensino de Ciências. 2013. Disponível em: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:-RoFBQPfMY4J:www3.izabelahendrix.edu.br/ojs/index.php/aic/article/view/402/364+&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br. Acesso em: 3 fev. 2017.
SILVA, F. A. B. O professor de biologia diante da inclusão de alunos com deficiência: desafios, limites e possibilidades. 2013. 50 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Estadual do Ceará, Beberibe, 2013. Disponível em:
http://www.uece.br/sate/index.php/downloads/doc_download/2142-biobbrbeariella. Acesso em 22 fev. 2017.
SOUZA, V. C. A. O ensino de Ciências e seus desafios inclusivos: o olhar de um professor de química sobre a (in)diferença escolar. 2010. Disponível em: http://proex.pucminas.br/sociedadeinclusiva/Vseminario/Anais_V_Seminario/educacao/comu/O%20ENSINO%20DE%20CIENCIAS%20E%20SEUS%20DESAFIOS%20INCLUSIVOS%20.pdf. Acesso em: 3 fev. 2017.
TAVARES, L. H. W.; CAMARGO, E. P. Inclusão escolar, necessidades educacionais especiais e ensino de Ciências: alguns apontamentos. Ciência em Tela, v. 3, n. 1, 2010. Disponível em: http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/0210_tavares.pdf. Acesso em 25 fev. 2017.
TEODORO, N. C. et al. A inclusão escolar e o ensino de biologia: a visão dos alunos. Revista da SBEnBIO, n.7, p.5957-5968, 2014. Disponível em: http://www.sbenbio.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/R0587-1.pdf. Acesso em: 23 fev. 2017.
VIVEIROS, E. R.; CAMARGO, E. P. Ensino de Ciências e matemática num ambiente inclusivo: pressupostos didáticos e metodológicos. In: XVIII Semana da licenciatura em matemática, Bauru, 2006. Disponível em: http://www2.fc.unesp.br/encine/documentos/AP/2006/2-ensino+de+ciencias+e+matematica+num+ambiente+inclusivo+pressupostos+didaticos+e+metodologicos.doc. Acesso em: 2 fev. 2017.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 Jaqueline Moreira Montan; Júlia Eugênia Gonçalvez; Patrícia Kelly Mercadante