Children´ s literature and identity
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Identity
Children's literature
Early child education

How to Cite

GONÇALVES, . .; MOURA, . N. da S. . Children´ s literature and identity: an analysis of the book "O cabelo de Lelê”. Revista Científica da FHO/Uniararas, Araras, SP, v. 4, n. 2, p. 1–9, 2016. DOI: 10.55660/revfho.v4i2.53. Disponível em: https://ojs.fho.edu.br:8481/revfho/article/view/53. Acesso em: 9 oct. 2024.

Abstract

Considering the structural-colonial-racial, ethical and epistemic problem that affects Brazilian society, with regard to the constitution of ethnic-racial relations and its connection with early childhood schooling, this article aims to address the influence of literature on racial identity construction of children attending Early Childhood Education. In this way, it is sought to understand how the identity construction occurs from the socialization during the early childhood and what the impacts of the school in this process. To address these issues, a historical of children's literature is presented and then a book of children's literature present in the pedagogical practice of schools of Early Childhood in the city of Araras, state of São Paulo, is analyzed in order to investigate the influence of the use of this material, with regard to construction of the racial identity of Afro-descendant children. Studies and analyses have shown that the book examined presents important elements for the achievement of the objectives that proposes itself. However, in a general analysis of Afro-Brazilian children's literature, based on the reference bibliography, it was understood that such literature is still incipient, remaining the challenge of enriching it in order to contribute to the construction of racial identity in childhood.

https://doi.org/10.55660/revfho.v4i2.53
PDF (Português (Brasil))

References

BELÉM, V. O cabelo de Lelê. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2007.

BELÉM, V. O cabelo de Lelê. Ilustrações: Adriana Mendonça. São Paulo: IBEP, 2007a. Capa.

BELÉM, V. O cabelo de Lelê. Ilustrações: Adriana Mendonça. São Paulo: IBEP, 2007b. p. 12.

BETTELHEIM, B. A psicanálise dos contos de fada. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2012.

BRASIL, Caderno de Orientações Didáticas: Educação Etnicorracial – Ciclo I. São Paulo: SME/DOT, 2010.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. 292 p. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 19 set. 2015.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: SECAD/ME,2004.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Plano Nacional das Diretrizes Curriculares Nacionais para a educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: SECAD/SEPPIR, 2009.

BRASIL. Presidência da República. Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Brasília, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 25 nov.2015.

CARVALHO, S. P. de. Os primeiros anos são para sempre. In: BENTO, M. A. S. (Org.). Educação infantil, igualdade racial e diversidade: aspectos políticos, jurídicos, conceituais. São Paulo: Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades, 2012. p. 81-114. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11283-educainfantis-conceituais&Itemid=30192. Acesso em: 13 set. 2015.

CAVALLEIRO, E. (org.). Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro, 2001.

CAVALLEIRO, E. Do Silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2003.

DOMINGUES, P. Movimento Negro Brasileiro: alguns apontamentos históricos. Revista Tempo [online], v. 12, n. 23, 2007, p. 100-122. ISSN 1413-7704. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tem/v12n23/v12n23a07. Acesso em: 12 mar. 2016.

FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Tradução Renato da Silveira. Salvador: Edufba, 2008.

GOMES, N. L. Educação cidadã, étnica e raça: o trato pedagógico da diversidade. In: CAVALLEIRO, E. (Org.). Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa escola. 6. ed. São Paulo: Selo Negro, 2001. p. 83-96.

GOMES, N. L. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e Pesquisa, v. 29, n. 1, p.167-182, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v29n1/a12v29n1.pdf. Acesso em: 29 ago. 2015.

HALL, S. Identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

JOVINO, I. da S. Literatura infanto-juvenil com personagens negros no Brasil. In: SOUZA, F.; LIMA, M. N. Literatura afro-brasileira. Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2006. p. 177-217. Disponível em: http://www.africanos.eu/ceaup/uploads/EX002.pdf. Acesso em: 29 ago. 2015.

MACHADO, V. Tradição oral e vida africana e afro-brasileira. In: SOUZA, F.; LIMA, M. N. (Org.). Literatura afro-brasileira. Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2006. p. 77-112. Disponível em: http://www.africanos.eu/ceaup/uploads/EX002.pdf. Acesso em: 29 ago. 2015.

MARIOSA, G. S.; REIS, M. da G. dos. A influência da literatura infantil afro-brasileira na construção das identidades das crianças. Estação Literária. Londrina, v. 8, parte A, p. 42-53, 2011. Disponível em: http://www.uel.br/pos/letras/EL/vagao/EL8AArt06.pdf. Acesso em: 29 ago. 2015.

NASCIMENTO, E. L. Sankofa: educação e identidade afrodescendente. In: CAVALLEIRO, Eliane (Org.). Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa escola. 6. ed. São Paulo: Selo Negro, 2001. p. 97-113.

PRIETO, H. Quer ouvir uma história?: lendas e mitos no mundo da criança. São Paulo: Angra Ltda, 1999.

ROMÃO, J. O educador, a educação e a construção de uma Estima positiva no educando negro. In: CAVALLEIRO, Eliane (Org.). Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa escola. 6. ed. São Paulo: Selo Negro, 2001. p. 161-194.

SANTOS, I. A. dos. A responsabilidade da escola na eliminação do preconceito racial: alguns caminhos. In: CAVALLEIRO, E. (Org.). Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa escola. 6. ed. São Paulo: Selo Negro, 2001. p. 97-113.

SILVA, A. C. da. A Desconstrução da Discriminação no Livro Didático. In: KABENGUELE, M. Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação,

Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p. 21-38. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/racismo_escola.pdf. Acesso em: 11 set. 2015.

SILVA J. H. Anotações conceituais e jurídicas sobre educação infantil, diversidade e igualdade racial. In: BENTO, M. A. S. (Org.). Educação infantil, igualdade racial e diversidade: aspectos políticos, jurídicos, conceituais. São Paulo: Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades, 2012. p. 65-79. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11283-educainfantis-conceituais&category_slug=agosto-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 13 set. 2015.

SILVA JÚNIOR, H.; BENTO, M. A. S.; CARVALHO, S. P. de. Educação infantil e práticas promotoras de igualdade racial. São Paulo: Centro de Estudos das Relações de

Trabalho e Desigualdades - CEERT : Instituto Avisa Lá - Formação Continuada de Educadores, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=co

m_docman&view=download&alias=11284-revistadeeducacaoinfantil-2012&Itemid=30192. Acesso em: 13 set.2015.

SILVA, M. R. A literatura infanto-juvenil de matriz afro-brasileira. Cadernos Imbondeiro. João Pessoa, v.1, n.1, 2010.

WALSH, C. Seminário “Interculturalidad y Educación Intercultural”. In: INSTITUTO INTERNACIONAL DE INTEGRACIÓN DEL CONVENIO ANDRÉS BELLO, La Paz, 9-11 mar. 2009. Disponível em: https://docs.google.com/document/d/1GLTsUp2CjT5zIj1v5PWtJtbU4PngWZ4H1UUkNc4LIdA/edit. Acesso em: 13 set.2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2016 Thaís Gonçalves, Paula Nascimento da Silva Moura

Downloads

Download data is not yet available.