The use of Digital Technologies of Information and Communication in the teaching and learning process chemistry discipline in higher education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Digital Technologies of Information and Communication
Higher education
Digital natives

How to Cite

DAGOSTIN, .; RIPA, . The use of Digital Technologies of Information and Communication in the teaching and learning process chemistry discipline in higher education. Revista Científica da FHO/Uniararas, Araras, SP, v. 3, n. 2, p. 8–19, 2015. DOI: 10.55660/revfho.v3i2.78. Disponível em: https://ojs.fho.edu.br:8481/revfho/article/view/78. Acesso em: 9 oct. 2024.

Abstract

The indifference from students of the new generations entering in higher education today is felt daily by teachers. With regard to these students, called digital natives, as several authors point out, it is difficult to keep only one teaching strategy. Therefore, for the teacher it is necessary to understand the characteristics of these young people, trying to make the most from the skills they already have and contribute to the development of other. According to researches done by IBGE (2011), 98% of young people in higher education already accessed the Internet. In this context, this article aims to discuss the possibilities of using Information and Communication Digital Technologies in Higher Education as tools to encourage autonomy in the studies of Chemistry and make it more dynamic learning providing students with conditions of intellectual growth and critical appropriation of content, not submitting only an instrumental and operational thinking. The article was drawn from theoretical studies through literature review.

https://doi.org/10.55660/revfho.v3i2.78
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, T. W.; MAX, H. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução de Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1986.

CARVALHO, L. C. Das telas para a sala de aula. Linha Direta, v. 16, n. 184, p. 24-25, 2013.

CONGER, J. Quem é a geração X? HSM Management, São Paulo, HSM, n. 11, p. 128-138, nov./dez. 1998.

CORTELLA, M. S. O mundo que deixaremos para nossos filhos depende dos filhos que deixaremos para o nosso mundo. Foco em gerações. 2009. Disponível em: http://www.focoemgeracoes.com.br/index.php/2009/08/26/entrevista-com-mario-sergio/. Acesso em: 5 jun. 2016.

DUARTE, N. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Quatro ensaios crítico-dialéticos em Filosofia da Educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2003.

EICHLER, M. L.; DEL PINO, J. C. Computadores em Educação Química: Estrutura atômica e tabela periódica. Química Nova, v. 23, p. 835-840, 2000.

FORQUIN, J. C. Relações entre gerações e processos educativos: transmissão e transformação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL CO-EDUCAÇÃO DE GERAÇÕES SESC, out. 2003, São Paulo. Anais... São Paulo, 2003. Disponível em: http://www.sescsp.org.br/sesc/images/upload/conferencias/83.rtf>. Acesso em: 14 nov. 2013.

HOUAISS, A.; VILLAR, M. de S.; FRANCO, F. M. M. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

HOWE, N.; STRAUSS, W. Generations. São Paulo: Ed. Perenial, 1992.

IBGE. Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/presidencia/noticias/imprensa/ppts/00000012962305122013234016242127.pdf. Acesso em: 29 jun. 2013.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. São Paulo: Papirus, 2011.

LIMA, E. R; MOITA, F. M. A tecnologia no ensino de química: jogos digitais como interface metodológica. Campina Grande: Eduepb, 2011.

LOMBARDIA, P. G. Quem é a geração Y? HSM Management, São Paulo, HSM, n. 70, p. 1-7, set./out. 2008.

MENEZES de CARVALHO, R. S. M. A trajetória da internet no Brasil: Do surgimento das redes de computadores à instituição dos mecanismos de governança. 2006. 239 f. Dissertação (Mestrado em Ciências de Engenharia de Sistemas e Computação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.

OLIVEIRA, S. Geração Y: Era das Conexões, tempo de Relacionamentos. São Paulo: Clube de Autores, 2009.

SANTOS, D. O. et. al. Softwares educativos livres para o Ensino de Química: Análise e Categorização. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 15., 2010, Brasília. Anais... Brasília, 2010. Disponível em: http://www.xveneq2010.unb.br/resumos/R0981-1.pdf. Acesso em: 5 jun. 2016.

SILVA, L. E.; BITTAR, J. T. Ludo Educativo Cerâmica. São Carlos. s/d. Disponível em: http://www. ludoeducativo.com.br/ceramica. Acesso em: 5 jun. 2016.

TYNER, K. Bem-vindos à geração dos “digitais natives”. Rio de Janeiro, 2005. Disponível em: http://www.multirio.rj.gov.br/portal/riomidia/rmentrevistaconteudo.asp?Idioma=1&idMen. Acesso em: 20 nov. 2013.

VIEIRA, S. L. Contribuições e limitações da informática para a Educação Química. 1997. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Centro-Oeste: Guarapuava, 1997.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2015 Daniela Dagostin, Roselaine Ripa

Downloads

Download data is not yet available.