Abstract
Currently it's discussed in the business scenery the importance of attending the demand of qualified professionals and keeping them updated with continuing education. On this context, the pedagogy profesional is gaining more field to work on selection and development of the company's Human Resources, once it's considered as a social enviroment, the professional development and learning must occur significantly. Besides, the professional responsable for this process can have paralel assignments on the Human Resources Department with undefined functions and lack of cohesive acting. Against these facts, this study is meant to, by qualitative research, verify the business pedagogue routine through applying a questionary, unveiling assignments and efective actions on his performance in the company,knowing his difficulties and resolutions from the everyday problems and compare the practice with the researched theory of the field and theme.
References
ARANHA, M. L. de A. Filosofia da Educação. São Paulo: Ed. Moderna, 2006.
BOMFIN, D. Pedagogia no treinamento: correntes pedagógicas no ambiente de aprendizagem nas organizações. 2. ed. rev. e ampl. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2004.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP 1, de 15 de maio de 2006. Brasília: SEED, 2006.
CHIAVENATO, I. Gestão de pessoas: o novo papel dos recursos humanos na organização. Rio de Janeiro: Campus 2004.
DESSLER, G. Administração de Recursos Humanos. 2. ed. São Paulo: Pretince Hall, 2003.
EBOLI, M. As pessoas na organização. 6. ed. São Paulo: Gente Ed., 2002.
FERREIRA, E. M. Pedagogia na empresa: trabalhando a sustentabilidade. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2013.
HOLTZ, M. L. M. Lições de pedagogia empresarial. Sorocaba: MH Assessoria, 2006. Disponível em: www.mh.etc.br/documentos/licoes_de_pedagogia_empresarial.pdf. Acesso em: 17 jun. 2013.
LACOMBE, F. J. M. Recursos humanos: princípios e tendências. São Paulo: Saraiva Ed., 2005.
LAKATOS, E.; MARCONI, M. Metodologia científica. Ciência e conhecimento científico, métodos científicos, teoria, hipóteses e variáveis. 2. ed. São Paulo: Atlas Ed., 1992.
LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e Pedagogo: inquietações e buscas. São Paulo: Cortez, 2001.
LOPES, I. (Org.).; TRINDADE, A. B.; CADINHA, M. A. Pedagogia empresarial: formas e contextos de atuação. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2007.
LOPES, I. Pedagogia empresarial: formas e contextos de atuação. 4. ed. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2011.
LUDKE, M; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU Ed., 1986.
MADEIRA, V. de P. C. Para falar em Andragogia. Programa Educação do Trabalhador, CNI-SESI, v. 2, 1999.
MENDES, A. P. R. B. Atuações do pedagogo em ambientes empresariais. Trabalho de Conclusão de Curso – UNICAMP – Campinas, 2008.
MILKOVICH, G. T.; BOUDREAU, J. W. Administração de recursos humanos. São Paulo: Atlas Ed., 2009.
RIBEIRO, A. E. A. Pedagogia empresarial: atuação do pedagogo na empresa. 6. ed. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2010a.
RIBEIRO, A. E. A. Temas atuais em pedagogia empresarial: aprender para ser competitivo. 3. ed. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2010b.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2014 Ademir Pinto Adorno de Olivera Junior; Cláudia Cristina Fiorio Guilherme